הטעויות הנפוצות של בעלי עסקים קטנים – ואיך להימנע מהן

על פי נתונים שפרסם פורום העצמאים והפרילנסרים, מדי שעה נסגרים בישראל 7 עסקים!

בשנת 2024 נסגרו לא פחות מ-65,000 עסקים, ברובם קטנים ובינוניים,

שנסגרו בשל חוסר רווחיות.

המאמר בשיתוף מרכז זיו ייעוץ עסקי (לאתר: www.m-ziv.co.il

עסק קטן בישראל עשוי להיות הגשמה של חלום, והבאה לידי ביטוי של כישורים ויוזמות, תוך הפיכתם למקור פרנסה. עם זאת, עסק קטן גם עלול להכניס את בעליו למלחמת הישרדות יום יומית, ולתחושת תסכול כתוצאה מן הפער שבין רמת ההשקעה והפוטנציאל- לכסף שנכנס בפועל לחשבון הבנק.

הכירו את הטעויות הנפוצות של בעלי העסקים הקטנים, ואת הדרכים להימנע מהן,

ולהצמיח את העסק לגבהים חדשים: 

מתחילים בקטן

רבים מבעלי העסקים הקטנים מתייחסים ליוזמה העסקית כאל התנסות, ומגבילים את פיתוח העסק והצלחתו לקצב צמיחתו בפועל. ניהול סיכונים מחושב והחלטה מושכלת על היקף ההשקעה הם כלים חשובים ונחוצים בהקמת עסק, אולם כניסה לעולם אגרסיבי ותחרותי בחצי רגל- בוודאות לא תוביל להצלחה מסחררת. 

בין המגבלות שמטילים על עצמם בעלי עסקים חדשים:

סיווג עסקי שגוי- פתיחת תיק עוסק אל מול הרשויות מעמתת את בעל העסק עם השאלה החשובה, הנוגעת להיקף הפעילות העסקית, ליעדים ולסוג הלקוחות. עסק קטן שפונה לשוק הפרטי בלבד, ואינו צפוי להוצאות מהותיות, יוכל להירשם כעוסק פטור, ולהנות מעלויות תפעול נמוכות, חובת דיווח מינימלי, ללא חובת תשלום מע"מ לרשויות, תחת תקרת הכנסות שנתית מוגבלת. 

לעומת זאת, סיווג זה עבור בעל עסק שפונה לשוק רחב יותר, לבעלי עסקים ולחברות, כמו גם עסק שעלויות התפעול והציוד שלו גבוהות, עשוי להוות חסם, אינו מזכה בקיזוז מע"מ בגין ההוצאות, נתפס כפחות מצליח אל מול ספקים מעולם החברות והארגונים, ומתנהל תחת תקרת זכוכית קבועה מראש.

תמחור נמוך- חדירת עסק חדש לשוק תחרותי עשויה להיות מאתגרת, ורבים מאמינים כי מחר נמוך ימשוך לקוחות, ובהמשך ניתן יהיה להעלות ולעדכן את המחיר, בהתאם לתנאי השוק. הלכה למעשה, מחיר נמוך מושך סוג מאוד מסוים של לקוחות (בדיוק את אלו שכאשר המחיר יעלה- יחפשו את העסק המתחיל הבא ואת המחיר הנמוך), ממתג את השירות/המוצר כנחות ביחס למתחרים, ואינו עוסק בערך המהותי וביתרונות שמציע העסק. 

בתמחור השירותים והמוצרים, כבר בתחילת הדרך, מומלץ לקבוע מחירים אשר משקפים את העלויות של בעל העסק, נגזרת רווחיות רצויה, ומודעות לתנאי השוק. על מנת למשוך לקוחות חדשים, ניתן להציע מבצעים, הטבות לנרשמים למועדון חברים ועוד.

עושים הכל לבד

בין אם במטרה לחסוך כסף בתחילת הדרך, ובין אם בשל רצון בשליטה מוחלטת, בעלי עסקים שמנסים לעשות הכל לבד, מהר מאוד ימצאו את עצמם מבזבזים את עיקר זמנם על משימות תפעוליות, על חשבון השקעה בלקוחות ובפיתוח העסק.

שף שפותח מסעדה יביא את מיטב כישוריו בבניית תפריט ייחודי, בבחירת חומרי גלם ובניהול המטבח. השקעת זמנו בניהול החשבונות, בשיווק ובפרסום או במענה ורישום הזמנות מלקוחות, יהיה לא יעיל וישחק את היתרונות שהוא מביא, ולשמם פתח את העסק.

גם בעבור עסקים נותני שירות, אשר בעל העסק הוא למעשה העסק עצמו, דוגמת עורך דין, נכון לשחרר את המטלות התפעוליות, ולהקדיש זמן להיבטים המקצועיים של הפעילות העסקית.

התחייבויות

פתיחה וניהול של עסק כרוכים בהוצאות, ובמקרים רבים אלו ממומנות באמצעות התחייבויות שונות, החל מהלוואות ומיצוי קו אשראי, וכלה בהתחייבויות ארוכות טווח כלפי ספקים. מדובר בהתנהלות שוטפת שעשויה להיות נכונה, אולם חשוב לנהל את המספרים ולא לתת למספרים לנהל אתכם. 

מומלץ לקבוע תקרה כוללת להתחייבויות תוך פירוט לתקרת התחייבות חודשית, תוך התאמה לצפי ההכנסות. ניתן לעדכן את התקרות הללו בהתאם לצמיחה ולגידול.

חשוב לבודד ולהפריד הוצאות קבועות מחייבות. עלויות מסוג החזר חודשי להלוואה, עלות שכירות, עלויות תקשורת- אלו הן עלויות קיימות שאינן תלויות הכנסות.

עלויות דוגמת חומרי גלם, ציוד מתכלה, שילוח- הן עלויות משתנות, שיש להתאים לקצב הצמיחה וההכנסות. 

עלויות פרסום

כאשר צמיחת העסק היא יעד נכסף, קל להתפתות ולהתחייב לקמפיינרים ולמשרדי שיווק שמבטיחים להפוך את העסק למותג ואת בעליו לאוטוריטה מקצועית. עולם השיווק הדיגיטלי מציע מגוון רחב של פלטפורמות פרסום וחשיפה, וכלים שיכולים לסייע במיתוג, העברת מסרים וגידול בהיקף הלקוחות. יחד עם זאת חשוב להשקיע בצורה מבוקרת וממוקדת, לא להתחייב מראש לתקופות ממושכות, ולהגדיל את התקציב השיווקי בהדרגה, בהתאם לפלטפורמות ולנותני השירות שמביאים בפועל את התוצאה.  

חזרה לבלוג